BOTAS 66 je lifestylový label tradiční české sportovní značky Botas. Jeho vznik byl iniciován v roce 2008 designéry Janem Klossem a Jakubem Koroušem v rámci školního projektu na pražské UMPRUM. Vychází z ikonického modelu Botas Classic, který byl na československý trh uveden v roce 1966 a jednou provždy zařadil do českého slovníku výraz “botasky”. Silný odkaz k historické tradici, poctivá domácí výroba a propojení se současným designem jsou hlavní znaky BOTAS 66. Všechny produkty jsou vyráběny v České republice.

HISTORIE BOTAS

Značku Botas uvedl na československý trh v roce 1963 národní podnik Botana se sídlem ve Skutči na Pardubicku, v oblasti s obuvnickou tradicí s kořeny již v 15. století. Zaměřovala se na výrobu sportovní obuvi (odtud název Botas: BOTA + Sport či BOTA + Skuteč) a ve svém portfoliu měla až 250 specializovaných modelů pro všechny myslitelné sportovní disciplíny – od nejrůznějších odvětví atletiky, míčových her, přes všechny zimní sporty, až po aktivity jako box či parašutismus. Obouvala rekreačně sportující veřejnost i vrcholové českoskoslovenské sportovce, včetně několikanásobných olympijských vítězů či světových mistrů Věry Čáslavské, Jiřího Rašky nebo sourozenců Romanových.

V roce 1966 Botas poprvé představil kultovní vzor nízké sálovky, později známý jako Botas Classic. Jeho návrh se zrodil z pera Marcela Scheinpfluga a z počátku byl vyráběn z vysoce kvalitní usně zpracované z kůže bílých mongolských koní (tzv. sprintševro), k níž měl národní podnik přístup v rámci výměny surovin mezi socialistickými zeměmi. V průběhu sedmdesátých a osmdesátých let model prošel značnou modernizací a zlidověl natolik, že se pojem “botasky” stal na domácím trhu synonymem pro takřka jakoukoliv sportovní obuv.

ŠKOLNÍ PROJEKT

Botas Classic si v roce 2008 vybrali Jan Kloss a Jakub Korouš, studenti grafického designu na pražské UMPRUM, jako základ pro svůj školní projekt. Jeho podstatou byl redesign modelové řady, návrh zcela nového vizuálního stylu včetně obalového řešení a především koncept moderního lifestylového labelu, který staví na slavné historii tradiční české značky. S projektem vyhráli první cenu v soutěži European Design Awards (ED-Awards) a navázali přímou spolupráci s firmou Botas. Ta vyvrcholila v roce 2009 uvedením první společné kolekce prezentované pod vlastním názvem BOTAS 66.

Samostatný lifestylový label jinak primárně sportovní značky sklízel od počátku úspěch jak u zákazníků, tak odborné veřejnosti. Tento zájem, podpořený i faktem, že se veškeré produkty značky Botas stále vyrábí v České republice, vedl mimo jiné k prvnímu místu v kategorii Výrobce roku na prestižních cenách Czech Grand Design 2009. Produkty BOTAS 66 jsou zároveň častými účastníky na nejrůznějších zahraničních výstavách reprezentujících domácí průmysl, např. Milan Design Week, 100% Design v Londýně, Brussels Design September a další.

BOTAS 66 DNES

Kolekce BOTAS 66 se kromě vlajkového modelu Classic postupem času rozšířila na další tvarová řešení, přímo navazující na historii značky Botas. Vznikl tak kotníčkový model MID, tvaroslovím běžeckých bot inspirovaný RUN nebo streetový URBAN. Celkem je to již téměř 200 různých barevných vzorů, které jsou vyráběny v malých sériích a v unisexových velikostech, včetně modelů určených pro děti nebo vegany. Výjimkou nejsou ani limitované edice ve spolupráci s nejrůznějšími uměleckými projekty a komerčními značkami.

V roce 2014 a 2015 byly otevřeny oficiální obchody BOTAS 66 v Praze na Starém Městě a na Žižkově. Jejich provozovatelem je firma BOD BOD BOD s.r.o., za níž stojí mj. Jan Kloss, přímo jeden z původních iniciátořů a exkluzivních designérů značky.

Od října 2019, kdy majitel značky BOTAS 66 (Botas a.s.) vyhlásil ukončení produkce obuvi pod značkou BOTAS 66, probíhá konečný doprodej skladových zásob a obchody od 1.11. vystupují pod názvem B TEAM. Vyjádření firmy BOD BOD BOD k celé záležitosti je k dispozici zde.

HISTORIE V BODECH

1949 – založení n. p. Botana se sídlem v Holicích, později ve Skutči na Vysočině
1963 – představení značky sportovní obuvi Botas
1966 – první modely sálové obuvi Classic v návrhu Marcelína Scheinpfluga
1984 – vrchol produktivity n. p. Botana, roční produkce 2,6 milionů párů obuvi, z toho 60% export

2008 – školní projekt Botas Classic 66 studentů J. Klosse a J. Korouše
2008 – 1. místo v soutěži European Design Awards za koncept Botas Classic 66
2009 – uvedení první kolekce samostatné značky BOTAS 66 v prodejně Baťa v Praze
2010 – 1. místo v soutěži Czech Grand Design 2009 v kategorii Výrobce roku za kolekci BOTAS 66
2014 ­– otevření prvního obchodu BOTAS 66 v Praze na Žižkově v režii designérů a iniciátorů značky
2015 – otevření druhého obchodu BOTAS 66 v Praze na Starém Městě v režii designérů a iniciátorů
2019 – ukončení produkce obuvi pod značkou BOTAS 66, doprodej skladových zásob a přejmenování oficiálních obchodů na B TEAM STORES (vyjádření firmy BOD BOD BOD k celé záležitosti je k dispozici zde)

BOTAS 66 RULES

Pohodlná a kvalitní kožená vycházková obuv
Příběh: Tradiční česká značka a současný design
Vyrobeno v České republice
Malosériová produkce, limitované edice
4 tvarové řady a přes 100 barevných kombinací
Unisexové velikosti
Speciály pro děti nebo vegany